|
Audiovizuální ukázky jako prostředek geografického vzdělávání
Morová, Lenka ; Matějček, Tomáš (vedoucí práce) ; Řezníčková, Dana (oponent)
AUDIOVIZUÁLNÍ UKÁZKY JAKO PROST EDEK GEOGRAFICKÉHO VZD LÁVÁNÍ Diplomová práce je zam ena na využívání audiovizuálních ukázek ve výuce zem pisu. První část práce je v nována teoretickým východiskům, která seznamuje s cílem práce, zvolenou metodikou, vysv tluje pojem audiovizuální ukázky a uvádí zásady a možnosti práce s nimi. Druhá část práce shrnuje výsledky kvalitativn pojatého výzkumu, který byl proveden formou polostrukturovaných rozhovorů s vybranou skupinou pedagogů a rozhovorů v ohniskových skupinách s vybranými žáky. Cílem praktické části bylo pomocí polostrukturovaných rozhovorů zjistit a shrnout dosavadní zkušenosti vybraných pedagogů s využíváním audiovizuálních ukázek ve výuce zem pisu. Zejména bylo cílem zjistit, jak často, za jakých podmínek a jakým způsobem audiovizuální ukázky ve své výuce vyžívají, jaké jsou jejich výhody, nevýhody, p íležitosti a možná úskalí. Druhým dílčím cílem bylo, pomocí polostrukturovaných rozhovorů s ohniskovými skupinami žáků, zjistit zkušeností jednotlivých žáků vybraných pedagogů s audiovizuálními ukázkami ve výuce zem pisu, resp. jaký p ínos pro žáky audiovizuální ukázky mají. Klíčová slova: audiovizuální ukázky, moderní didaktické prost edky, výuka zem pisu, polostrukturované rozhovory, učitel, žák
|
|
Atraktivity cestovního ruchu regionu ve výuce zeměpisu na gymnáziu: případová studie Středočeský kraj
Sixtová, Marie ; Fialová, Dana (vedoucí práce) ; Hanus, Martin (oponent)
Předložená diplomová práce se zabývá atraktivitami cestovního ruchu Středočeského kraje - jejich kategorizací, výukou a povědomím žáků o konkrétních atraktivitách. Teoretický vstup do problematiky zajišťuje rešerše literatury o problematice regionů, cestovním ruchu a rozbor systému kurikulárních dokumentů. V další části práce jsou kategorizovány atraktivity cestovního ruchu Středočeského kraje, jejichž zařazení do výuky tohoto kraje bylo sledováno na vybraných gymnáziích. Na těchto školách bylo provedeno šetření mezi žáky a učiteli zeměpisu. Poté byla navržena a realizována metoda školního geografického projektu. Klíčová slova: cestovní ruch, region, Středočeský kraj, výuka zeměpisu
|